18.08.2015

The Paper Magician de Charlie N. Holmberg


Visul lui Ceony a fost întotdeauna acela de a fi legată de metal, de a fi un magician al cărui glonț nu-și ratează niciodată ținta, dar din cauză că Folders (sau Împăturătorii, dacă preferați variantă românească, cei care sunt legați de hârtie) sunt pe care de dispariție, nu prea are de ales și trebuie să devină un magician al hârtiei (sau să renunțe la magie, lucru inimaginabil pentru ea).

Ador coperta! Este motivul cel mai important pentru care m-am decis să citesc cartea asta, al doilea fiind acela că este volumul ales pentru luna august de către clubul de carte organizat de niște persoane de pe instagram, foarte talentate la fotografii literare. Promitea multe coperta, în același timp și aducându-mi aminte de The Night Circus, dar recunosc că este vina mea că am avut așteptări așa de mari. Oh, ei bine, asta e.

Lumea e grozavă! Are atât de mult potențial! Magie care poate fi efectuată doar prin materii create de om, artele întunecate care devin realitate prin viziunea subiectivă a lumii și subjugarea regulilor încât să se creeze adevărate minuni; este un izvor de idei bune și ar fi putut să fie mult mai multă atenție asupra modului în care funcționează o societate magică și mi-ar fi plăcut oricum mult mai mult decât cum este în realitate.

Ok, problema mea principală și uriașă este personajul principal. O urăsc pe Ceony, îi detest personalitatea, și în afară de două replici, nu are nimic altceva bun. Se comportă și vorbește ca un copil răsfățat, nu știe să-și vadă de ale ei, hobby-ul ei e trasul cu urechea și practic cartea asta are un plot doar datorită atitudinii ei băgăcioase. Există un citat: No snooping today. She could respect a man's privacy. Problema este că nu, nu poate respecta intimitatea nimănui și a fost foarte, foarte frustrant. De-asemenea, Ceony se presupune că este cea mai bună din anul ei, dar nimic din cartea asta nu m-a convins că ar și fi meritat acel loc. Iar viziunea ei asupra iubirii este undeva pe la: „nu mă iubești, nu încă, așa că nu o să accept ca fiind reale sentimentele tale platonice pentru mine pentru că atât de tare vreau să mă iubești”, ceea ce nu e okay. Punct. Și, până la urmă, nici nu ar fi fost nevoie de plot romantic în cartea asta, ar fi fost chiar mai bine fără, în special pentru că există zero context pentru ca sentimentele de iubire să ia naștere și să crească și să existe.
Sincer, amorul fără o bază solidă devine obositor.
Și fix când credeam că Ceony este pe drumul cel bun, se reîntoarce la sinele ei enervant. Să ne-ajute cineva pe toți.

În schimb, mi-a plăcut profesorul ei, magicianul Thane, chiar foarte mult. Este efectiv singurul personaj ceva mai complex și rotund, este singurul pe care apuci să îl cunoști în toate dimensiunile lui și nu-mi place de absolut nimeni altcineva în cartea asta.

Deci da! Am avut câteva probleme (mari) cu The Paper Magician, motivul principal pentru care am luat și atâtea pauze și pentru care nu m-am simțit prea grozav citind din această carte. Dar ce mi-a plăcut? Ideile. Îmi place conceptul poveștii ăsteia, mi-a plăcut cum au fost făcute unele părți (puține și prea scurte) și consider că ar fi putut deveni o carte genială (sau chiar și bună) dacă ar mai fi existat câteva retușuri. Ar fi putut să fie mai magică, în adevăratul sens al cuvântului. M-am simțit de parcă citeam o carte pentru copii și toți adulții încercau să mă convingă să cred în anumite lucruri, asta pentru că lumea creată nu este îndeajuns de solidă, sunt atât de multe lucruri neexplicate lăsate în urmă (și da, știu că este o serie, dar am zero interes să o continui, și mi-ar fi plăcut totuși ceva mai multe informații despre o lume pe care am considerat-o, totuși, interesantă).Stilul de scris nu este nimic special, și nici nu a ajutat povestea într-un fel.

Meh, dezamăgitor.
2/5

“Never trust what your eyes see at a magician’s home, Miss Twill. You know that.”

Make it whole, and it will rise whole.

“But entertaining,” he combated. “Never dismiss the value of entertainment. Good-quality entertainment is never free, and it’s something everyone wants.

“Before you merely read about magic; now you have it. Denying it won’t make you return to ordinary.”

Perhaps in a heart, knowledge was more stable than memory or thought.

“I think life would be much . . . simpler . . . if a man could believe in one solid thing. Bits and pieces here and there do no good for a man’s soul. Thinking all of it is right or all of it is wrong does no good, either.”

“Who gave you the right to judge my mistakes against your own?”

“Would you humor me for a moment?” “I believe I’ve been humoring you since you walked through my front door,” he replied.

2 comentarii:

  1. Ugh, coperta mi-a adus aminte și mie de circul nopții, dar găsesc faza cu ”Fanii Circul Nopții vor adora acest roman” pe prea multe coperți. Pare că a devenit o metodă de marketing decât o recenzie verosimilă.
    În fine, bună recenzia deși mă pregăteam să zic că abia aștept să citesc cartea aceasta, deoarece mă așteptam să spui cât de minunată e.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oooh, și eu am avut așteptări uriașe de la cartea asta, avea atât de mult potențial. Mă doare când nu se întâmplă chiar cum aș fi sperat, dar asta e.
      Să fiu sinceră, eu nu am văzut încă o carte care să fie asemănată cu Circul Nopții de către o „autoritate” în ale cărților, dar oricum, este și greu de atins nivelul ăla de magie și calitate (zic eu).

      Ștergere