12.01.2015

Urzeala tronurilor (Cântec de gheață și foc #1) de George R. R. Martin


Am primit primul volum al acestei serii ca și cadou de Crăciun de la niște prieteni. Poate ca o indignare silențioasă a faptului că încă nu am citit seria asta. Nu, de fapt raționamentul lor a fost că dacă îmi place Skyrim, atunci clar o să devin și fană a acestei serii. Nu au fost departe de adevăr.

Cu o poveste extrem de încâlcită și urmărind viețile a unora din cele mai importante personalități din Cele Șapte Regate, Urzeala tronurilor prezintă intrigile ce se țes la curte și secretele care-i înconjoară chiar și pe cei mai puternici bărbați ai epocii.

Regăsim o mare varietate de personaje, trecând de la bărbați onorabili la trădători, de la femei sfârșite și îndrăgostite până peste cap la vrăjitoare nebune, de la bastarzi până la tineri cu alură de conducători. Cel mai groaznic și minunat lucru în același timp este că Martin își cunoaște personajele extrem de bine, ceea ce-i conferă o putere uriașă în a ne face să le iubim. Nici un personaj nu este în întregime rău sau în întregime bun, ci ei pur și simplu servesc cauzelor care li se par drepte, care îi ajută cel mai mult. Avem aproximativ 5 puncte de vedere, poate chiar mai multe, lucru care te lasă să ai o privire de ansamblu asupra lumii și a locuitorilor lui, dar în același timp te și lasă fără a fi în stare să îți alegi preferați. Autorul te face să-i cunoști personajele la fel de bine cum o face el, aproape, și astfel te trezești suspinând „oh, copilul meu” mai la fiecare pagină.

Mi-a plăcut foarte mult povestea și stilul autorului se potrivește foarte bine cu genul pe care l-a ales. Te prinde și te captivează de la primele pagini și este o carte din care înveți multe, chiar dacă uneori trebuie să plângi alături de personaje sau să blestemi pe unii și pe alții. Lecțiile își lasă semnele, iar cititorii rămân doar cu un gol în stomac, o lacrimă ce nu vrea să cadă și hotărârea, siguranța că dacă ar fi fost ei acolo, poate ar fi reușit să schimbe ceva. Pentru că în ciuda vieții crude și dure pe care majoritatea sunt nevoiți să o trăiască, în ciuda intrigilor ce omoară mai ușor decât un război, nu poți decât să-ți dorești să fii și tu acolo.

Cred că nevoia asta este ceea ce a făcut cartea asta atât de specială. George R. R. Martin a reușit să facă să pară totul real, extrem de real și de asta nici nu pare chiar atât de departe de realitate tot ce se petrece. Este sigur, cu mult în trecut și are, bineînțeles, și creaturi ce țin de ale fantasticului, dar nu te poți opri din a întreba și dacă? 

Însă pe durata lecturii mele, m-am simțit de cele mai multe ori neputincioasă și indignată, mai mult decât orice și recunosc că am fost total surprinsă de această carte. Poate prima carte de care m-am îndoit, dar care chiar își merită hype-ul. Cartea asta este groaznică pentru inima mea, dar atât de importantă pentru mintea și plăcerile mele.

Cel mai mult mi-au plăcut, până acum Arya și Daenerys ca și personaje feminine. Arya mi se pare cea mai interesantă dintre toate și îmi place așa de mult determinarea ei, revolta ei (deși mică) împotriva lucrurilor greșite. Daenerys este un adevărat dragon și chiar m-a impresionat enorm. O apreciez și pe Cat pentru dragostea disperată pe care o poartă copiilor ei, dar și pe Cersei, pentru același lucru și ferocitatea rece și calculată pe care o posedă. Momentan, sunt foarte satisfăcută pe acest plan. Adevărul e că momentan, casa Stark este preferata mea, deși momentan se întâmplă atâtea lucruri greșite în lumea lor că mi-e și frică să mai zic ceva. Îmi tremură mâinile când mă gândesc la toate căile greșite pe care ar putea-o lua povestea, dar sunt destul de sigură că nu o să se întâmple. Seria va deveni doar mai bună, și am toți prietenii care să dea din cap, încet, a aprobare la propoziția asta, și eu doar voi plânge faptul că am primit deja toate spoilerele care-mi puteau fi date.

Pe scurt, recomand din plin, clar fanilor fantasy în primul rând, dar tuturor cititorilor, pentru că nu cred să existe persoană care să nu aprecieze măcar efortul depus și reușita în a captiva cititorul cu povestea pe care o croiește. Și totuși, nu pot scăpa de sentimentul fantomatic că i-a lipsit ceva....

4/5

-Poate un bărbat să fie curajos, chiar dacă-i este frică?
- Este singura dată când un bărbat poate fi brav.

Un stăpânitor care se ascunde în spatele călăilor plătiți uită, curând, ce înseamnă moartea.

Să nu uiți niciodată ceea ce ești, pentru că, în mod sigur, lumea nu va uita. Fă din asta forța ta. Atunci nu va fi niciodată punctul tău slab. Fă din asta o păvază și nu va fi folosită niciodată ca să te rănească.

Fetele primesc blazonul, dar nu și armele pe el. Bastarzii primesc armele, însă nu și blazonul.

O minte are nevoie de cărți , tot așa cum o sabie are nevoie de tocilă, dacă trebuie să-și mențină ascuțimea.

Majoritatea bărbaților ar nega mai degrabă un adevăr dur decât să se confrunte cu el.

Orice zbor începe cu o cădere.

Dacă zeii existau, erau la fel de cruzi și neînduplecați ca iarna.

De ce atunci când un mod ridică un zid, un altul vrea să știe imediat ce-i de partea cealaltă?

Dacă oamenii ar fi buni, zeii ar dărui lumii o vară fără sfârșit.

Să-i cunoști pe cei care te urmează și să-i lași să te cunoască. Nu le cere oamenilor tăi să moară pentru un străin.

Oamenii de rând se roagă și pentru ploaie, pentru copii sănătoși și o vară fără de sfârșit. Pentru ei nu contează dacă înalții lorzi se joacă cu tronurile, atâta vreme cât sunt lăsați în pace. Dar nu sunt lăsați niciodată.

Lumea era plină de lași care pretindeau că sunt eroi; îți trebuia un fel de curaj nebun ca să recunoști că ești laș.

Cu trecerea anilor, descoperise că tăcerea era, uneori, răsplătită mai bine decât întrebările.

Se spune că frumusețile nopții pălesc în zor, iar copiii vinului sfârșesc adesea dezmoșteniți sub lumina dimineții.

Fiecare lovitură este o lecție și fiecare lecție te cizelează mai mult.

Lucrurile care ne plac ne vatămă de fiecare dată.

Nu există nicio altă creatură pe pământ mai înspăimântătoare decât un bărbat cu adevărat cinstit.

Dragostea este pieirea onoarei, moartea datoriei.

Preoteasa o crezuse o copilă, însă copiii cresc și învață.

Multe citate, pentru că cum aș putea să nu? Cam atât pentru tura asta, nu m-am simțit prea în stare să scriu o recenzie așa cum trebuie pentru că este o carte lungă, am citit-o pe parcursul a o săptămână și puțin și sentimentele mele au pălit pe cât mă afundam mai mult în poveste. Acum mă simt, într-un fel, chiar bolnavă și am nevoia groaznică de a citi următorul volum, imediat. Până atunci, mă gândeam să fac, la sfârșitul lunii, să încep să fac și postări cu Month's Favorites, ca să vedeți ce mă mai preocupă și ce-mi mai place și pe lângă cărți. Hm, mă mai gândesc, dar mi-ar plăcea să aud și părerea voastră cu privire la asta. 




12 comentarii:

  1. Recunosc că încă nu m-am apucat de seria asta, deși intenționez să o fac de luni de zile, iar primul volum zace în bibliotecă de ceva timp. Nu știu ce e cu seria asta, poate grosimea cărților, sau poate toate părerile extrem de bune, încât mi-e teamă să nu fiu dezamăgită. Pentru un fan fantasy ce mă consider, mi-e un pic rușine că nu am citit nici măcar prima carte din serie.
    A, foarte frumoase citatele :)

    Cât despre ce ai zis la final, de monthly favorites, sună interesant. Eu mă tot uit la youtuberi care fac genul de chestii și mereu mi-au plăcut. Nu prea înțeleg cum aleg lucrurile despre care vorbesc, dar tot îmi place să mă uit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu am avut gânduri asemănătoare, dar de obicei când primesc cadouri, tind să sar direct pe ele, așa că cum aș fi putut dezamăgi? Așa că am zis că pot să încerc și chiar își merită toate acele păreri bune! Este o carte cu adevărat specială. Din păcate, da, sunt uriașe!! Extrem de groase, m-am simțit intimidată inițial.

      Și eu tot de pe youtube am luat ideea. Cred că alegerile se fac pe bază de ce mi-a atras atenția/ de ce am fost obsedată luna respectivă. Cred.

      Mersi de păreri și comentariu! ~

      Ștergere
    2. Părerea ta mă încurajează într-un fel, pentru că am observat că avem gusturi destul de asemănătoare :) Sper să îmi treacă "frica" de grosimea lor și să mă apuc, am senzația că pierd ceva dacă nu o fac.

      Și eu am avut intenția să fac genul de postări, dar nu m-am prins niciodată cum se fac. Dacă le faci tu, poate că o să mă prind cume merge treaba, și dacă nu, eh, asta e. Înțeleg ce ai spus, dar mereu mi-a fost mai ușor după ce văd un exemplu :)

      Ștergere
    3. Știu din plin senzația, mai ales că eu sunt întârziată în absolut toate cărțile pe care le-am citit și care sunt relativ populare, și la un moment dat ajungi să te simți lăsat pe dinafară.
      Sper să-ți placă atunci când o vei citi!

      Cu siguranță! Mersi, mi-ai înlăturat dubiile, și chiar cred că voi începe să fac astfel de postări.

      Ștergere
    4. Și eu sper să-mi placă... și să mă apuc anul ăsta de ea eventual :)

      Cred că am început să mă prind cum funcționează aia cu Month Favorites și cred că mă apuc și eu, de mult tot vreau să mai găsesc alt gen de postări pentru blog. :)

      Ștergere
  2. Am putea să facem Months Favourite o chestie pe blogsferă; și eu m-am gândit să fac tot din cauza youtube-ului (cred că urmărim cam aceiași youtubers)
    Mi-a plăcut mult recenzia! Da, îi lipsește ceva cărții - am realizat că în recenzia mea am pus mai mult preț pe acea lipsă decât să scot în evidență punctele forte ale cărții. În fine, de vreo lună mă gândesc că am fost prea dură cu cartea - am zis că nu am să mai continui seria(!!!).
    Ce-i drept, fac asta cu o groază de cărți, la prima vedere am o părere iar după 2-3 luni, aceasta mi se schimbă radical.
    În fine, să încerci și serialul pentru că după ce termini cele patru sezoane rămâi fără aer!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asta ar fi o chestie super drăguță! Mi se pare un mod fain și drăguț de a afla mai multe lucruri faine, pe care poate altfel nu le-ai descoperi, dar și lucruri despre bloggerii pe care-i urmărești. Sper să mi te alături la sfârșitul acestei luni ~ (fain așa, eu una sunt destul de obsedată de cam toate persoanele pe care le urmăresc pe youtube, oups)
      Eu nu am știut ce exact i-a lipsit, așa că nu am putut explica cu exactitate de ce nu mi-a plăcut. Poate că au fost unele personaje, prea nu pe placul meu, poate faptul că vlaga mi-a fost luată când am primit spoilere. Oricum, e clar că, deși entuziasmată pe la primele 150-200 de pagini, entuziasmul a scăzut. Ajunsesem să gândesc la un moment dat că personajele nu mai gândesc, și tot ce îmi ziceam era „eu m-aș fi descurcat mult mai bine”, haha.
      Eu de continuat o să continui seria pentru că chiar m-a prins și am speranță că vor deveni mai bune pe cât înaintez în poveste.
      Stai liniștită, cred că ni se întâmplă tuturor la un moment dat, e bine că măcar te uiți înapoi și te mai gândești, chiar și destul timp după, la cărțile pe care le-ai citit. Eu tind să uit ce am citit acum două luni sau ce vreau să citesc în continuare, sunt prea dezorganizată. Mulțumesc tuturor zeilor că există goodreads, să mă țină înrădăcinată puțin.
      Da, asta și vreau să fac! Am zis să citesc o carte, să mă uit după la un sezon din serial. Chiar aștept să văd cum o să arate fazele mele preferate pe ecran!

      Ștergere
  3. sunt curioasă asupra articolului tău cu month's favorites. sper să fie și câteva filme pe acolo, în ultima perioadă am început să 'devorez' filme..
    cât despre urzeala tronurilor.. mă așteptam să îi dai un punctaj mai mic decât 4. însă m-ai convins cu 'atașamentul' față de personaje să o încerc.. dacă voi putea să o împrumut.. am văzut că sunt destul de scumpe :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu abia aștept să-l scriu, sunt tare entuziasmată! Din păcate, o să fie doar un film, pentru că eu nu sunt chiar o cinefilă și foarte rar se întâmplă să mă uit la filme.
      Urzeala tronurilor este undeva pe la 3.5-4. I-a lipsit ceva, deși din nou, nu știu să explic exact ce, dar m-a prins și a fost o lectură care mi-a dat o grămadă de emoții și m-a ținut cu sufletul la gură. Personajele sunt toate super interesante.
      Da, știu, sunt niște cărți destul de scumpe, însă sunt și masive, luând în considerare că numărul de pagini care variază de la 800 până pe la 1000,1100.
      Eu din păcate nu pot împrumuta cărți de la bibliotecă, pentru că reședința de pe buletin e în alt județ decât cel în care-i biblioteca, hah

      Ștergere
    2. Also, long time no see! Missed you! ~

      Ștergere
  4. Mi-a plăcut mult recenzia ta (tu oricum scrii recenzii foarte faine). Este imposibil să nu fi auzit de această carte, poate că o să mi-o cumpăr și eu deși acum vreau să mă apuc de alte cărți și eu strâng foarte greu bani. Citatele sunt interesante și pot să „ghicesc” după ele că autorul are un stil diferit și mistic (sau cel puțin așa pare). Ai putea să faci postări cu Month's favorites, pentru că eu una aș citi :).
    Weekend plăcut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult! Da, autorul are un stil foarte fain, se potrivește genului și chiar te prinde! Chiar cred că o să fac, mulțumesc și de reacția pozitivă!
      Mersi, la fel și ție, chiar dacă mai e doar foarte puțin!

      Ștergere