30.12.2014

Top 10 cărți 2014 + Așteptări 2015



O să încep prin a mă da mare cu câte cărți am reușit să citesc anul acesta, și, adăugând și cărțile pe care le-am recitit (primele trei volume din seria Moștenirea și primul din Harry Potter), la număr sunt fix 50. Este un număr destul de mare, cred că este unul dintre cei mai buni ani din acest punct de vedere, deoarece până să încep să-mi strâng propriile cărți, pentru propria mea bibliotecă, citeam destul de puțin și în general cărți vechi care mai rău mă băgau în câte un reading slump. Deci eu sunt extrem de mulțumită de acest număr, pe goodreads aveam provocarea la 40 de cărți și mă simt tare mândră că am reușit să-l ating; au existat momente când eram sigură că nu o să se întâmple. Și bineînțeles, la un an așa de plin, a trebuit să regăsesc și multe cărți care mi-au plăcut și care merită să fie menționate din nou. Cărțile sunt puse în ordine cronologică, de la cea mai demult terminată, până la cea mai recentă.

Dans Dans Dans de Haruki Murakami, care este al doilea volum ce formează o mini-serie împreună cu În căutarea oii fantastice. Printre primele mele contacte cu Murakami și autori japonezi, însă mi-a plăcut foarte mult și nu mă voi opri din a recomanda această carte (împreună cu prima, bineînțeles). Doar că pe prima am citit-o în 2013, iar Dans Dans Dans mi-a plăcut oricum mai mult. Te ține prins într-o atmosferă magică care te face să te întrebi dacă nu cumva ai putea trăi și tu așa ceva. O recenzie combinată, de la mai începutul acestui blog.

Circul nopții de Erin Morgenstern. Este o carte extrem de superbă, iar dacă nu ai citit-o încă, nu știu ce mai aștepți. Magică, plină de personaje care de care mai interesante și scrisă într-un stil splendid, cartea asta e tot ce mi-aș fi putut dori de la o carte și de la un autor. Cred că este cea mai bună carte stand-alone pe care am citit-o anul ăsta, și da, îmi permit să spun asta, pentru că nu cred că au mai fost multe cărți în viața mea care să mă facă să trăiesc atât de puternic întâmplările, care să mă aibă pasionată și la luni după ce am citit-o. Clar o carte pe care, dacă aș putea, aș reciti-o în fiecare an. O recenzie în care mi-a fost greu să-mi găsesc cuvintele.

Cum să pictezi un mort de Sarah Hall. Deși ratingul pe goodreads este totuși 4/5, cu cât mă gândesc mai mult la cartea asta, cu atât îmi devine mai dragă și cu atât mai multe detalii și sensuri găsesc. Foarte interesantă și o recomand dacă căutați o lectură care cam trece peste toate granițele impuse. Atenție totuși, conține scene de sex și face referire și la droguri/moarte. Cu siguranță voi mai citi de la această autoare, iar o recenzie mai detaliată aici.

Hoțul de cărți de Markus Zusak. Incredibil scrisă, inedită din punct de vedere al narațiunii și distrugătoare de inimi prin poveste, cred că a fost una din cele mai populare cărți ale acestui ani. CU siguranță pe merit, de data asta. În caz că vreți o lectură diferită, dar emoționantă, asta cu siguranță e pentru voi. Câteva păreri pe-aici.

Moștenirea de Christopher Paolini, volumul 4 din seria aia cu Eragon și dragoni despre care eu nu mă voi opri vreodată să vorbesc. Prima oară când am citit-o și mi-a plăcut la nebunie, cu siguranță volumul meu preferat din întreaga serie. Mi-a plăcut absolut totul, de la personaje până la acțiune și modul în care s-a decis încheierea seriei. Iubirea mea e nemărginită și am scris mai multe postări pe baza sentimentelor mele.

Umbra vântului de Carlos Ruiz Zafon. Un prim volum absolut superb care a avut de toate: mister, cărți, personaje iubibile și un sfârșit care să-ți ungă sufletul. Mi-a plăcut la nebunie, m-a captivat și cu siguranță Zafon e un autor pe care mai vreau să-l citesc și-n viitor, deși sentimentul meu general asupra seriei acesteia e că ar fi trebuit să rămână la nivelul de prim volum și-atât. Mai multe gânduri aici.

Adierea vântului, strălucirea lunii de Lian Hearn. Și cred că ăsta era titlul în română, este al treilea volum din seria Legendele clanului Otori, și cel care mi-a plăcut mie cel mai mult, deși toată seria este destul de bună, mie mi-a plăcut mult când am citit-o, în special lumea creată, dar și personajele pe care am reușit să le iubesc. Am vorbit în mai multe rânduri despre aceste cărți.

Caterina de Medici. Regina nopții însângerate de C.W.Gortner, care m-a surprins în cel mai plăcut mod posibil. A fost o carte foarte interesantă, bine scrisă și destul de bine documentată din punct de vedere istoric, și mi-a făcut plăcere să descopăr și o parte umană a acestei regine stricte. O recenzie în care îmi găsiți toate gândurile, aici.


Splendida cetate a celor o mie de sori de Khaled Hosseini. O carte care mi-a sfâșiat inima și care m-a făcut să sufăr alături de și prin personaje așa cum nu am mai făcut-o de mult datorită unei cărți. Este genul de poveste care te atinge, spusă într-un mod care să te sensibilizeze, dar să te și trezească la realitate. Nu am cuvinte să spun cât de mult mi-a plăcut și cât de mult m-a marcat această carte. Ceva ce seamănă cu o recenzie.


The Scorpio Races de Maggie Stiefvater. Mi-a plăcut foarte mult, stilul autoarei este incredibil de fluid, ușor de citit, dar în același timp îți și rămâne întipărit. Ideea mi s-a părut foarte originală și cred că o să rămân mult timp cu întâmplările prin care personajele ei au trebuit să treacă în această carte. Aici mai multe.

Cam așa arată topul meu, cu siguranță am mai citit și alte cărți care la fel de ușor ar fi putut intra în acest top pentru că au fost foarte faine din o grămadă de motive, dar am decis să le adaug pe cele care m-au impresionat, dar care au și rămas cu mine după ce le-am pus pe raft și le-am hotărât ca citite și „moarte”. Practic, cam orice are 4/5 și 5/5 pe goodreadsul meu sunt cărți pe care le consider foarte bune, iar acest an am dat destul de multe astfel de note. Bineînțeles, au fost și cărți care au dezamăgit, doar că la sfârșit de an ne gândim cu drag la anul ce a trecut (deci trecem cu vederea orice defect) și așteptăm cu nerăbdare noul an.



Și că tot vine vorba de 2015, o să încerc să spun cam ce așteptări am eu, din punct de vedere literar, de la acest an și cam ce mi-aș dori să reușesc să fac în acest an. Bineînțeles, primul lucru pe care-l voi respecta în continuare este provocarea de pe goodreads, pentru că am observat că mă motivează. Voi păstra numărul tot la 40, pentru că din toamnă voi intra în clasa a doisprezecea și nu știu dacă voi avea, după, timpul necesar să mă ocup de citit intensiv sau de plăcere, deci voi păstra un număr care am văzut că e realizabil într-un an relativ liber.

Următorul lucru pe care aș vrea să-l realizez este să mă abțin din a mai cumpăra atât de multe cărți (zice Sara, care deja are planuri în legătură cu ce cărți vrea să-și ia, odată întoarsă la școală) și să mai scad din numărul de cărți necitite din bibliotecă. Se tot mărește și mărește, așa că pot doar să sper că voi reuși cumva să-i fac față. În general, vreau să mă apuc și să termin toate acele serii care mă așteaptă de luni întregi și pe care eu le ignor ca și copilul rău și nerecunoscător ce sunt (și ca și enumăr câteva: Harry Potter, Percy Jackson, Cântul vrăjitoarelor, Prin foc și sabie, Temeraire, Torente). 

Bineînțeles, vreau să continui cu blogul, pentru că este micul meu puișor și oricum am noi idei de subiecte pe care le pot atinge și de-asemenea, aș vrea să fac un tur al bibliotecii, deși cred că se va întâmpla în vacanța de primăvară sau vară, când o să am motiv să mut, din nou, toate cărțile de la gazdă-acasă. Mi-ar plăcea și ca, de-acum înainte, să traduc recenziile mele în engleză și să le postez pe goodreads, unde să fie centrul meu universal de lectură.

Vreau să-mi mai lărgesc universul meu de cititor, ceea ce înseamnă că vreau să explorez și să mai dau șanse unor genuri cu care nu sunt așa de familiarizată, în special SF, care cred că a fost cel mai neglijat până acum. De-asemenea, vreau să citesc niște cărți LGBTQ și să încerc și eu câțiva din autorii noștri români contemporani, care promit atât de multe. Pe scurt: să ies din aria cunoscută mie și să mă avânt în lucruri noi.

De-asemenea, poate, voi găsi curajul să particip la Serile de Carte ce se desfășoară din două în două săptămâni și sper că voi mai prinde lansări de carte, pentru că cele la care am participat până acum au fost... o experiență nouă și deschizătoare de minte. Plus, poate ajung și eu, într-un sfârșit, la târgul de carte pe care l-am ratat până acum din diverse motive.

Și cred că cam asta ar fi! Această postare a fost programată pentru că o să fiu destul de ocupată atât înainte, cât și după Anul Nou. Până atunci, să aveți multă, multă zăpadă, artificii colorate și frumoase și un An Nou fericit! V-am salutat și ne auzim la anu'! (ce-mi place să spun asta)



2 comentarii:

  1. Sper să-ți îndeplinești toate rezoluțiile în 2015 și să ai parte de un an frumos! Eu nu mă pot lăuda cu multe cărți citite anul ăsta, dar per total a fost un an bun. Îmi doresc ca 2015 să fie cel puțin la fel de bun!

    Un an nou fericit! :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos, la fel îți doresc și ție! E surprinzător cât de bun a fost anul acesta pentru mine, nu mă așteptam, și am cam aceeași dorință ca și tine!

      An nou fericit! ~

      Ștergere