12.12.2014

Problemele cititorilor



Îmi place să fac lepșe, îmi place să văd alte persoane făcând lepșe, așa că am decis să fur una de pe booktube și să o traduc și să o aduc și pe blogosfera noastră mică, în speranța că poate sunteți interesați. Dacă cumva această leapșă a mai fost tradusă, atunci îmi cer scuze și spun doar că nu a ajuns până la mine sau oamenii pe care-i urmăresc. Aici este videoclipul cu tag-ul în varianta sa originală.

1. Ai sute de cărți care așteaptă să fie citite, cum naiba alegi dintre ele care să fie următoarea ta lectură?
De obicei merg după chef, în cea mai mare parte a timpului. „Oh, cartea asta pare interesantă și parcă și am chef de ea”, atunci o citesc. De asemenea, atunci când îmi pun în minte să citesc o anumită carte, de obicei o și încep cam imediat, pentru că vreau să-mi demonstrez că am motivația necesară ca măcar să încep o carte pe care vreau să o citesc.

2. Ești la jumătatea unei cărți și nu-ți place. O lași baltă sau continui să citești?
De obicei continui să citesc, pentru ca măcar timpul pe care l-am investit până acum să nu se ducă la gunoi. Și așa măcar pot să scriu o recenzie groaznică cărții respective, știind toate detaliile și părțile cărții respective. Poate doar îmi și place să mă fac să sufăr singură. 

3. Vine sfârșitul anului, iar tu ești atât de aproape, dar atât de departe de a-ți atinge numărul de cărți pe care ți le-ai propus să le citești anul ăsta. Mai încerci să prinzi din urmă? Și dacă da, cum?
De fapt, eu mi-am propus să citesc 40 de cărți anul acesta. Puține după marea majoritate, multe după alții. Și am și reușit să ating acest număr undeva prin septembrie-octombrie, cred? Lucru care mă face foarte mândră, este cred cel mai bun an al meu din acest punct de vedere, și întoarcerea la citit constant este mai mult decât binevenită! Acum mi-ar plăcea să ating 50, și tot ce fac pentru asta e să tot citesc cam în orice moment pe care-l găsesc liber și nu-l dedic internetului sau școlii.

4. Coperțile unei serii care-ți place nu se potrivesc. Cum reacționezi?
Meh. Am dat și peste lucruri mai rele, și cu piața de carte pe care o avem în România, știu că nu-mi permit luxul de a face mofturi. O bibliotecă arată frumos dacă e plină cu cărți: mărimea sau coperta sau ediția acestora cred că contează cel mai puțin. Plus, atâta timp cât pot continua niște cărți care-mi plac, mai contează aspectul acestora?

5. Toată lumea iubește o carte care ție nu-ți place. Cu cine totuși împărtășești opinii asemănătoare?
Mama în mare, pentru că deși în jumătate din cazuri nu prea știe despre ce vorbesc, măcar mă mai ascultă din când în când atunci când vine vorba de cât de frustrante sunt unele cărți sau personaje, iar dacă am citit aceleași cărți, tindem să avem aceleași preferate și să împărtășim opinii asemănătoare. 
Și posibil și Katerina, deși încă încerc să o conving că The Night Circus nu e YA.
Singurele cititoare pe care le mai am prin jurul meu sunt verișoarele mele, care deși îmi apreciază gusturile „mișto” în cea mai mare parte a timpului, tot au unele rețineri atunci când arunc cu cărți în direcția lor generală.

6. Citești o carte și ești aproape de a începe să plângi în public. Ce faci?
La naiba, plâng! Dacă faptul că un scriitor e atât de minunat încât să mă facă să simt îndeajuns de puternic ca să plâng, atunci e o adevărată onoare să plâng când simt nevoia să o fac. Nu prea-mi pasă oricum de părerea generală a oamenilor din jur, plus că dacă aș vedea o altă persoană făcând același lucru, i-aș oferi un șervețel și aș ruga-o să-mi spună titlul cărții și autorul.

7. Ultima carte dintr-o serie care-ți place tocmai a apărut, însă nu mai ții minte nimic din volumele anterioare. Recitești volumele? Sari peste ultima carte? Cauți rezumate? Plângi în frustrare???
Aștept ani de zile ca să o recitesc, cu frica că la a doua lectură nu-mi va mai plăcea seria la fel de mult ca prima oară și în cele din urmă recitesc volumele anterioare, pentru a avea o experiență întreagă în lumea pe care autorul s-a chinuit atâta să o creeze pe parcursul a mai multe volume.

8. Nu vrei ca nimeni, NIMENI, să-ți împrumute cărțile. Cum le spui oamenilor, politicos, „nu” atunci când te întreabă?
Urăsc să fiu rea cu lumea din jur, așa că prefer să bag o minciună inofensivă de genul „Scuze, nu e cartea mea” sau „Am promis că i-o dau verișoarei/mamei după” și după uită amândouă părțile de orice fel de împrumut. DAR de cele mai multe ori îmi împrumut cărțile pentru că-mi place să vorbesc despre ele cu oamenii din jurul meu.

9. Ai început și ai lăsat baltă cinci cărți luna trecută. Cum treci peste sentimentul enervant de neputință când vine vorba de citit?
Mă forțez să citesc. Știu că poate nu e cel mai înțelept lucru de făcut, dar dacă aștept să-mi vină mie cheful, s-ar putea să dureze și ani. Mă cunosc și știu că trebuie doar să fac un efort acum, ca să mă bucur de rezultate mai încolo. Incluzând cititul.

10. Sunt atât de multe cărți care apar în această perioadă și abia aștepți să le citești! Cât de multe dintre ele chiar îți cumperi?
În mare parte, nici una. Foarte rar îmi cumpăr cărți de cum apar, deși s-ar putea să fiu entuziasmată de o carte mai veche, de care tocmai am auzit, însă de cele mai multe ori aștept. Mai ales în ultima vreme, de când am decis că ar trebui să mai micșorez cărțile necitite din rafturile bibliotecii mele.

11. După ce ți-ai cumpărat cărțile pe care abia așteptai să le citești, cât timp va mai trece până când chiar vei începe să le citești?
Luni și poate chiar ani. Niciodată să nu vă încredeți în Sara când spune că „abia așteaptă să citească o carte”. Se minte. Personalitatea ei va zbiera în direcția opusă și dusă ideea de a citi o care imediat ce a cumpărat-o va fi. 

Reguli nu  cred că sunt eu în stare să pun, însă tot ce spun e că sper că vă veți distra făcând această leapșă la fel de mult cum m-am distrat și eu! Mi se pare drăguță tare! O pasez mai departe celor mai puțin norocoși care poartă numele de: Leontina, Katerina, Anca, Chuky, Oana, bobiță și furelise, dar poate să o ia oricine o dorește. Cam atât am avut de spus în postul ăsta, deci bucurați-vă de luminițele de Crăciun până la postul următor!

4 comentarii:

  1. Merci de leapșă, chiar mi se pare una foarte drăguță, am văzut-o și eu pe youtube :)
    Îmi plac răspunsurile tale, și dacă tot sunt aici, nici eu nu cred că "The night circus" e o carte YA. Nu știu dacă ar fi adult sau nu, dar nu e YA, de asta sunt sigură.
    Cunosc sentimentul cu "abia aștept să o citesc", după care sfârșesc citind-o câteva luni mai târziu :))
    Mă apuc și eu de ea, tot îmi trebuiau idei de postări :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc! Problema cu „The night circus” a devenit mai degrabă o glumă, plus că chiar autoarea a spus că această carte nu ar trebui considerată YA. Aștept să o citească și să se convingă :))
      Eu încă nu pot să cred că nu m-am atins de Percy Jackson, și m-am rugat de ai mei jumătate de an să-mi cumpere seria. Off, sunt cam nehotărâtă.

      Ștergere
  2. Nici eu nu cred că "Circul nopții" face parte din categoria YA. Dar să știi că până acum nu m-am gândit la acest aspect, dar dacă stau să o fac, nu mă duce cu gândul la YA.
    Mi-a plăcut mult de tot răspunsul de la întrebarea cu numărul patru. Adevărat când ai spus că nu contează cum arată o copertă, atâta timp cât cartea este bună, dar, eh, ce să-i faci, unele persoane (like me) nu pot accepta întotdeauna acest lucru. :)) Mai ales când cartea respectivă mi-a plăcut într-atât de mult încât nu pot accepta să nu fie perfectă din toate punctele de vedere. Plus că uneori, unele cărți au niște coperte/coperți care nu se potrivesc absolut deloc cu ceea ce se află înăuntru.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bineînțeles, tuturor ne place să avem cărțile frumoase din toate punctele de vedere și este adevărat că de foarte multe ori coperta îmi influențează decizia atunci când cumpăr cărți, însă indiferent, nu este un impediment așa de mare încât să renunț la o carte doar pentru că nu-mi place coperta. Multe cărți m-au surprins având un conținut total nepotrivit în comparație cu ce aveau pe copertă, dar asta doar face lucrurile mai interesante și challenging, nu?

      Ștergere