12.10.2014

Tides de Betsy Cornwell



Am primit o copie a cărții în format electronic de la autoare, în schimbul unei recenzii oneste. Recenzia în engleză poate fi găsită pe goodreads.

Doamne! Cititorii mei mai vechi și probabil toată lumea cu care vorbesc despre cărți știe cât de mult am vrut să citesc această carte. Așteptarea a meritat din plin, deoarece cartea este pur și simplu superbă.

Cartea urmărește vara petrecută de Noah și Lo, frate și soră, care abia au ajuns la casa bunicii lor, pentru a petrece un anotimp plăcut (și probabil plin de muncă și artă), respirând valurile oceanului, gustând din aerul sărat. Dar în schimb se confruntă cu secrete și noi cunoștințe care le vor schimba părerea despre locul în care au ajuns.

Nu cred că am apreciat legenda cu selkies până acum. Ideea mi s-a părut foarte originală și mă simt de parcă magia din carte este încă cu mine (și probabil că va mai rămâne pentru ceva timp). Știm cu toții despre sirene, dar până acum nu prea s-a scris despre foci și oameni fiind o singură ființă... Până acum. Și am adorat asta.

De-asemenea, Tides aduce în atenția cititorilor o grămadă de lucruri noi, care de obicei sunt ignorate sau evitate, cum ar fi comunitatea LGBTQ și tulburările de alimentație, dar face asta fără a-și batjocori personajele sau a folosi aceste lucruri ca metode de a-și duce povestea la bun sfârșit. Sunt acolo doar ca un simplu lucru, care se întâmplă destul de des în jurul nostru, care aparține personajului respectiv și care a ajutat la formarea personalității sale. Aduce personajele la viață, dându-le trăsături umane.

Oh, personajele sunt uimitoare! Cred că asta mi-a plăcut cel mai mult în carte. M-am putut atașa de personaje, am învățat să sper și să iubesc alături de ele, să le țin pumnii și să mă tem pentru ele. Le doresc tot binele, și până și personajele pe care nu le plăceam la început, m-au cucerit pe parcurs. Am avut parte de personaje feminine puternice, de o bunică preocupată, iubitoare și înțeleaptă și de băieți care dădeau tot ce puteau fără a da dovadă de lipsă de respect, băieți care nu se temeau să accept că greșesc sau că trebuie să-și ceară scuze. Având astfel de trăsături normale și umane, mi-au permis să mă apropii de ele. Pentru mine, o carte cu personaje pe care le poți iubi este deja reușită.

Chiar m-am trezit cu lacrimi în ochi de câteva ori, Poate că stilul de scris nu este atât de evoluat sau plin de descriere, dar acolo unde este... Ei bine, a fost exact în locurile potrivite, atingându-mi inima fix când credeam că sunt okay (doar ca îmi demonstreze că mă înșel, și poate ca să nu mă lase să mă opresc din citit). Narațiunea a fost de-asemenea fluidă și te îndemna să visezi, și am iubit asta. S-a potrivit cu tonul general al poveștii. Totuși, am simțit că relația dintre personaje s-ar mai fi putut dezvolta, pe mai multe planuri (atât prieteniile, cât și iubirile), dar tot mi-au plăcut mult conversațiile dintre personaje (în special cele dintre selkies, dar și remarcile deștepte ale lui Lo).

Chiar cred că această carte a reușit să distrugă niște stereotipuri, aducând și o varietate largă de personaje. Este o poveste unică și am citit-o cu cea mai mare plăcere. O recomand fanilor de fantasy și YA în mod special, dar și celor care nu sunt fani ai genului (ca mine, deși eu una nu prea văd cartea asta ca fiind YA), dar care își doresc o carte care are puterea de a-și fascina cititorul.

5/5

No one swims only in the shallow water.

Selkies need the land as we need the deep ocean. They need it for its danger and its mistery.

But unlike sirens, selkies don't mean any harm with their songs. They don't sing to seduce or to kill. Their songs have nothing to do with anyone but themselves. They sing for the simple joy of it, and because of that, I imagine their songs are more beautiful than those of any siren.

My name is Mara. For future reference, I don't need saving.

It was always the secrets that hurt us, wasn't it? Not the telling of them.

It never occured to her not to believe in certain things, things that mainland children knew weren't supposed to exist. Things like ghosts, or witches, or selkies.

There were better things in the world than staying safe.

A few minutes passed before Lo could do anything but look at him and know he was looking at her too, and that he saw the same thing she did - someone already long known and loved. Someone familiar.

Yes, even these old papers were important, were beautiful. They let her see the unbroken line of things.

Noah was still trying to get used to the idea that she took his hand only when she didn't need it.

Their heartbeats rushed through his body. His arms circled around her, just so he could keep himself from falling.

Once you love someone, part of you is bound forever. Perhaps you never see him again - perhaps your life is better without him, and it's right to be apart. But once you've loved him, the link is formed. You can ignore it, if you choose, but you cannot sever it.

Shared, the pain was double, but only half so crippling. She couldn't bring herself to wish for the strenght to stand alone.


Cartea asta a intrat la una dintre preferate și mă bucur enorm că nu m-a dezamăgit. Sunt conștientă că alții i-ar putea găsi multe defecte, dar eu vă zic să-i dați o șansă dacă vreodată prindeți ocazia, pentru că merită măcar încercată. Momentan am început 3 cărți deodată: Oedip rege, care de fapt e piesă de teatru și îmi trebuie pentru ora de literatură universală (pe care!!! apropo!! o ador!!!), Oceanul de la capătul aleii de Neil Gaiman pentru grupul Cartepidemia, și de care mă voi ocupa mai mult mai după mijlocul săptămânii (doar să scap de testele la română, latină și sociologie ;w;) și Cetatea celor o mie de sori care este singura dintre cele trei care nu este în format electronic, deci o citesc la școală și pe oriunde mai am drum și nevoie de companie literară. Încă mai am de scris recenzii la ce am terminat luna trecută, o să apară. Între timp m-am pus să-mi traduc recenziile din română în engleză, pentru a le pune pe goodreads. Motivul: să-mi fac cunoscute părerile la o scară și mai largă (pentru că așa-i place lu' Sara să vorbească despre ea!). Am o săptămână destul de plină săptămâna viitoare, dar sper că o să fie okay. Să aveți o săptămână minunată! ~


2 comentarii:

  1. Thank you for sharing this! It makes me really happy that you loved the book so much.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. My pleasure! I really enjoyed the book and I believe that more people should know about it!

      Ștergere