05.09.2014

Cimitirul cărților uitate



Nici măcar nu știu cum să încep să vorbesc despre seria asta... O să o iau încet,  o să-mi vărs toate sentimentele, așa cum fac de obicei, iar voi vă veți bucura să mă vedeți suferind (fie într-un mod bun sau mai puțin bun), fără să las spoilere în urmă. Fair trade.

Pe scurt, seria asta m-a lăsat... goală. Nu neapărat în sensul bun. A fost atât de evident cât de mult am putut iubi prima carte, cât mi-a plăcut cam aproape tot la ea și cât de satisfăcută puteam să fiu de sfârșit. Acum am impresia că următoarele două cărți din serie nu și-au avut rostul. Nu știu dacă chiar așa este, însă în mintea și în inima mea, mai departe de Umbra vântului nu există decât două cărți care mi-au mai crescut numărul de cărți citite pe goodreads.

Presupun că totuși mai urmează volume în această serie? Pentru că altfel dezamăgirea mea ar fi și mai uriașă. Îmi place Zafon. Îmi place cum scrie și ce scrie, deși uneori aveam impresia că încearcă prea tare să combine misterele, să mărească intrigile. Nu am văzut rostul celei de-a treia cărți, în afară de câteva detalii ce fac parte din trecut și promisiunea că aventura personajului principal va continua. Dacă pe bune, sau e doar un mod de a o spune, nu știu.

Personal, mi-au plăcut mult mai mult cărțile care l-au urmat pe Daniel Sempere (și anume prima și a treia). A doua a fost o amețeală de lucruri confuze și întâmplări în care nu știu dacă să cred sau nu, iar deși un volum bun, cel de-al treilea m-a dezamăgit prin sfârșitul deschis. A fost o schimbare de stare atât de groaznică de la „sunt așa fericită de cum s-a terminat primul volum” la „nu știu ce să mai cred despre această serie”. Pentru că mi se pare că începe o carte care este împinsă de la spate doar de ură, confuzie și dorința răzbunării. Și înțeleg că ăsta este stilul lui Zafon, însă... Nu știu, poate că este totuși plictiseala care vine după ce citești mai multe cărți de același autor. Te saturi. De asta și evit de obicei să fac asta (damn series).

Însă nu. Nu spun că seria aceasta sau că ceea ce scrie Zafon este rău. Din contră, m-am bucurat de ceea ce am citit și am parcurs relativ rapid paginile care mi-au fost puse la dispoziție. Doar că... mă așteptam la altceva. Dar am iubit fiecare personaj care mi-a fost aruncat în cale, am urât persoanele care o meritau și am fost un cititor cuminte care a fost lăsată pe mâna unui scriitor cu mult prea multe intrigi. Poate că a fost și lipsa mea de obișnuință cu astfel de subiecte.

Mă repet. Este o serie bună, încă îl recomand pe Zafon, însă asta e părerea mea de acum, din momentul acesta imediat după terminarea cărților. Sunt puțin indignată de turnura evenimentelor, puțin curioasă de ceea ce ar urma și puțin îngrijorată pentru soarta unor personaje de care m-am atașat. Voi lăsa grijile astea în mâna autorului, pentru ca el să le facă dispărute din mintea și inima mea cu încă o carte. Până atunci, eu tot vă recomand Umbra vântului, întreaga seria dacă doriți, iar una peste alta, pentru mine tot Cimitirul primește:

4/5

Nu mă încred în oamenii care consideră că au mulți prieteni. E un semn că nu-i cunosc pe ceilalți.

-Arăți foarte rău.
- Indigestia.
- De la ce?
- De la realitate.
- Poftește la coadă.

Orice labirint își are minotaurul său.

În clipa aceea singurul lucru care mi-ar fi putut oferi vreo satisfacție era să dau foc întregii lumi și să ard odată cu ea.

Orice operă de artă este agresivă. Iar toată viața artistului e un război, mic sau mare, începând cu el însuși și cu lamentările lui.

Ne petrecem o bună parte a vieților noastre visând, mai ales când suntem treji.

Știi care-i partea bună cu inimile frânte? Că nu se pot frânge cu adevărat decât o singură dată. Restul sunt zgârieturi.

Oamenii normali aduc pe lume copii; noi, romancierii, aducem cărți.

Adevărul e ceea ce doare.

Lumea e foarte mică atunci când n-ai unde să te duci.

În viața asta se iartă totul, numai spunerea adevărului nu.

Sunt vremuri și locuri în care să fii nimeni e mai onorabil decât să fii cineva.

Pe scurt, săptămâna asta nu s-a dovedit a fi atât de productivă. Mai am două zile, dar mă îndoiesc că voi duce prea multe cărți la bun sfârșit. O să mai înceapă un read-a-thon, odată cu școala, însă durează două săptămâni, și am hotărât că voi profita din plin și de acesta. Profitoarea de mine. De fapt, doar încerc să-mi găsesc motivația. Voi cu ce vă mai delectați poftele literare? Eu m-am apucat de Iedera de Grazia Deledda (dacă se pune prefața) și îmi ocup serile cu fanfiction-uri care mai de care mai dubioase. Yep, living life to the fullest. Acum sunt obosită și plictisită, deci o să închei urându-vă vouă o zi mai grozavă ca a mea! ~ (pe scurt, pesimismul obosește și Zafon se răzbună pe mine)

6 comentarii:

  1. Frumoasa Recenzie, insa nu am înțeles despre ce e vorba in serie. :))
    Titlul pare interesant, dar nu-mi inspira un subiect atat de concret pe care se pot baza cărțile. Dar am încredere in tine si voi trece seria pe Lista Kilometrica.
    Weekend fain, asa înainte de scoala. :))
    Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am spus despre ce exact este vorba în serie tocmai pentru a nu da spoilere din greșeală. Oricum, mistere și cărți și crime. Sunt mai multe detalii pe site-ul editurilor sau pe goodreads.
      Mersi!! ;3

      Ștergere
  2. Bine, eu nu am nicio cunoștință asupra acestei serii, dar tot ce știu e că mi-o doresc nespus de mult, și parcă de fiecare dată când mai citesc ceva despre ea, dorința crește și mai mult. Deci, cum nu am habar de ce se întâmplă prin cărți, nu mă pot pronunța cu nimic, dar cert este că sunt tare curioasă să văd de ce ai considerat că celelalte două cărți nu-și aveau rostul. Să aflu prin propria-mi experiență, mă refer. :)

    Lectură plăcută în continuare. ^^

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper să o citești și poate cine știe, să ai o părere mai bună decât mine despre întreaga serie! Eu am adorat până în pânzele albe primul volum, restul m-au dezamăgit (în sensul că au fost mai slabe decât primul), dar nu au fost rele. Le-am dat amândurora 4/5, iar ăsta este un rating mare venind din partea mea.

      Mersi! ^^

      Ștergere
  3. Titlul sună foarte interesant, de asemenea și unele citate (câteva mi se par un pic cam "fumate"), dacă voi face rost de prima carte o voi citi, însă acum de abia pot scrie fiindcă sunt înconjurată de un morman de cărți tocmai cumpărate și..nu e frumos să le fac să aștepte.
    Momentan citesc Where she Went de Gayle Forman, a doua carte dupa If I Stay și e ok.. o citesc mai mult pentru personaje, nu pentru acțiune. Nu e cine știe ce.
    Îți urez o zi faină a.î. să fie a ta mai grozavă ca a mea. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Normal. Eu sper totuși sincer ca, atunci când o să apuci să citești Zafon, să-ți placă, pentru că are un stil aparte și niște subiecte interesante. Te înțeleg, mi-am promis că nu o să mai îmi cumpăr cărți, odată ce ajunge ultima comandă de ziua mea și abia aștept să fac postul cu ce mi-am luat în ultima lună și.
      Primisem o recomandare pe goodreads pentru a doua carte, dar după ți-am văzut recenzia la primul și mi-am zis că nu o să se merite să dau banii pe cărți... deși este probabil prima carte la care sunt de acord: ediția movie tie-in e superbă.
      Mulțumesc frumos! ~

      Ștergere