06.09.2014

Bun venit din nou la școală (deși nu încă)



Ok, cred că o să fiți surprinși să aflați câți optimiști și oameni pro-educație urmăresc pe tumblr. Și poate că la fel de uimiți o să fiți când o să vă spun că eseul meu de sfârșit de clasa a zecea la engleză a fost pe subiectul: cum să înveți. Pentru că deși mă plâng des de școală și observ golurile din sistemul nostru educațional, încerc să mă folosesc de părțile lui bune. Pe scurt, o să încerc să scriu mai jos câteva sfaturi pe care le consider folositoare (și voi adăuga un read-more pentru că chestia asta s-a făcut mult mai lungă decât credeam eu că va fi).
  • Cel mai și cel mai important punct este să te bucuri învățând. Dacă o să înveți cu silă, nu o să se numească învățat. Nimeni nu-ți poate băga pe gât o informație pe care nu o dorești și chiar dacă trebuie să stai fixat într-o bancă și să asculți, asta nu înseamnă că îți și intră în cap. Atâta timp cât nu o să vrei să înveți, nu o vei face. Important este să îți schimbi atitudinea față de învățat în general. Nu te gândi la școală și la lecții ca la o obligație ci ca la un mod inteligent de a-ți petrece timpul liber. La fel ca și cititul! Când schimbi modul în care îți vezi îndatoririle, încep să nu mai fie îndatoriri. Totul depinde de perspectivă, iar dacă vezi studiul ca un mod de a pierde timpul, atunci eu nu te pot ajuta, iar această postare nu este pentru tine.
  • Este important să știi ce mod de învățare ai. De obicei aceste lucruri se delimitează la începutul liceului (sau a unei anumite clase) printr-un test, iar informația rămâne lipită la spatele catalogului timp de mai mult timp. Dacă nu știi sigur, întreabă-ți dirigintele de acest test și de rezultatele sale. Dacă însă nu ai curajul necesar sau te îndoiești de existența unei astfel de informații, mai jos găsiți o mică descriere a fiecărui tip:
  1. Visual learners (cei care învață cel mai ușor prin vedere, nu am găsit o traducere potrivită). Preferă să citească și să aibă notițele organizate, și eventual colorate. Sfat: păstrează-ți notițele ordonate și ușor de citit (asta înseamnă scrierea cu ajutorul liniuțelor, bulinuțelor, presarea informației într-o diagramă sau un desen). Folosește din plin pixurile și creioanele de diferite culori, la fel și markerele colorate, însă ai grijă să evidențiezi doar părțile folositoare și să păstrezi un sistem de culori în care să nu te încurci. (eu personal folosesc o anumită culoare la subtitlurile importante, iar pe rând, alte culori, la început de paragrafe importante sau la reprezentarea relațiilor dintre personaje sau a acțiunii unui roman [din moment ce sunt elevă pe filologie, în general la limbi străine și română am de scris mult]).
  2. Kinaesthetic learners. Preferă să rețină lucrurile făcându-le. Sfat: în timpul orelor, ocupă-te cu scrierea punctelor importante din discursurile profesorilor. Copiază-ți și scrie-ți din nou notițele atunci când înveți. Făcând asta, reții lecțiile în timp ce scrii, iar dacă te poți concentra în timp ce faci asta, este un mod ușor de a învăța și de a avea lecțiile în ordine în același timp.
  3. Audio learners. Preferă să asculte ceea ce trebuie să învețe. Sfat: Fii atent în timpul orelor și cel mai probabil vei fii în stare să reții punctele cele mai importante ale lecțiilor! Când înveți și îți scrii notițe, repetă cu voce tare ce e cel mai important, astfel încât să le auzi. 
  • Este mult mai ușor să înveți dacă ai ordine printre foi și caiete. O lecție dusă cap-coadă este foarte importantă, însă de cele mai multe ori imposibilă, deoarece există mereu teme între ore sau adnotări nu chiar atât de folositoare (de exemplu anunțuri ale profesorilor). Un mod ușor este de a-ți transcrie, odată ce ai ajuns acasă, lecțiile din ziua respectivă pe diferite foi. Doar punctele importante din ceea ce scrii de fapt în timpul orei vor fi transcrise. Dacă vei face asta în fiecare zi (și nu ia mai mult de jumătate de oră), vei avea la sfârșitul oricărui capitol un teanc de foi cu informațiile esențiale. Avându-le astfel aranjate, îți va fi mult mai ușor să te întorci înapoi la ceea ce-ți trebuie și va fi un mod ușor de a studia pentru teze și examene. Recomand un portofoliu pentru fiecare materie importantă (eu încă regret crunt că nu am folosit această metodă în clasa a noua, deci practic încă transcriu din vechiul caiet pe foi).
  • Dormi. Nu o să pot să spun cât de important este să ai un program regulat de dormit chiar și în timpul școlii. Știu că uneori unele proiecte par de neterminat sau că frica de un anumit profesor te-ar putea ține până la două noaptea învățând, însă nu este neapărat cel mai util mod de a-ți forța corpul. Dacă nu dormi îndeajuns pe parcursul unei nopți, efectele se vor observa imediat: te vei trezi obosit și fără chef (deși la început pare că ești de fapt mai odihnit, nu este adevărat!), îți vei pierde concentrarea în timpul orelor (ceea ce, pentru unii pot avea consecințe destul de grave). Doar 7-8 ore pe noapte sunt îndeajuns ca să te menții în formă și sănătos. Nu sta o noapte întreagă să înveți pentru un singur test, în schimb împarte acest timp de învățare pe mai multe zile. Îți va fi ție mult mai ușor. 
  • Găsește cel mai potrivit loc în care poți să înveți. Dacă observi că calculatorul din camera ta te distrage, încearcă să mergi în altă cameră. Dacă totuși nu poți să-i iei gândul de la alte activități, cel mai folositor este să mergi în diferite locuri ca să înveți. În caz că poți suporta zgomotele, poți merge într-o cafenea (este important să-ți lași telefonul acasă, sau să-l ții în permanență în geantă/rucsac), iar dacă preferi liniștea, poți merge la bibliotecă sau să rămâi încă o oră în plus la școală. Aici ține de cât de responsabil ești și depinde numai și numai dacă poți să rămâi sau să te scoți din casă (depinzând de caz), ca să înveți. Atâta timp cât găsești mediul propice, pe urmă învățatul vine lejer. (eu personal mă pot concentra acasă, atâta timp cât știu că mi-am verificat toate platformele sociale și mailurile, iar laptopul este închis).
  • Hotărăște-te dacă vrei să înveți singur sau în grup. Dacă observi că nu te poți concentra și faci cu totul altceva atunci când ești singur, atunci roagă un prieten sau o soră/un frate să te acompanieze. Dacă totuși tinzi să devii vorbăreț în grup, atunci e mai bine să rămâi singur. (eu  tind să-mi pierd repede cheful, așa că atunci când știu că trebuie să învăț, îmi anunț mama și o rog să mă sune odată la o oră, la două ore, să se asigure că am reușit să învăț ceva).
  • Multă lume poate că-ți va spune să faci un orar: să hotărăști câte o zi pentru un subiect, două. Eu cred că asta este cam imposibil, având în vedere că prioritățile noaste se schimbă constant, în funcție de testele cu care urmează să ne confruntăm, ascultările care au să vină. În schimb, ca și în cazul cititului, eu îmi setez o cotă. Până la sfârșitul săptămânii, voi scrie eseul acela la română. Până la sfârșitul săptămânii, voi recapitula lecțiile alea grele de gramatică de la latină. Până la sfârșitul săptămânii, o să mai rețin 20 de cuvinte în franceză. Sau săptămâna asta voi scrie raportul la engleză, iar săptămâna următoare o să termin de citit piesa aceea de teatru. Nu trebuie să îngrămădești totul într-o singură zi decât dacă vrei, iar important este ca pur și simplu să-ți atingi cota de „lucru” până la sfârșitul săptămânii.
  • Forțează-te să faci acest lucru, să înveți în fiecare zi. Fă un obicei din asta. Va fi groaznic și chinuitor la început, însă odată ce va trece o săptămână, o lună și vei intra în rutină (de data asta pozitivă), îți va fi mult mai ușor să rupi timpul necesar studiului și să nu mai fie așa o durere în posterior această activitate. Trebuie totuși să te asiguri că te ții de această rutină orice ar fi, astfel încât să nu te simți tentat să renunți spre sfârșitul semestrului, când este cel mai important să fii bine pregătit.
  • Pauzele sunt importante totuși! Găsește lucrurile care te fac să mergi mai departe după ce ai petrecut timp învățând. Pentru unii sunt gustări, pentru alții câte un pui de somn, iar pentru alții timp petrecut la calculator (eu personal mă bucur de gustări doar după ce am terminat de învățat, pentru că dacă ronțăi ceva, trebuie să fiu în fața laptopului, iar dacă numai îl deschid, s-a dus toată concentrarea mea și tot efortul depus; pe scurt, doar mai dorm în după-amiezile în care vin prea obosită de la școală). Pentru cei care totuși vor să petreacă jumătate de oră la laptop după ce s-au luptat o oră jumate cu niște lecții obositoare și nu vor să piardă noțiunea timpului, sau au nevoie de laptop (deci informații) pentru a-și duce temele la bun sfârșit, recomand aplicații de genul StayFocused care te ajută să stai departe de site-urile care îți distrag atenția.
  • Este esențial să te menții sănătos. Ai grijă să păstrezi mesele principale ale zilei consistente, hidratează-te corespunzător și fii vigilent în luna în care ai examene. Atunci trebuie să înveți cel mai din greu și ar fi mare păcat să te îmbolnăvești chiar înainte de un examen important sau  o teză. Nu subestima vremea sau cât de ușor este de transmis răceala.
  • Mie personal îmi place să văd note bune! Și satisfacție este cu atât mai mare cu cât știu cât efort am depus în ceea ce am făcut. Este important să ai niște așteptări în legătură cu propria ta persoană pe care știi că le poți atinge, însă doar dacă pui și osul la muncă. Dacă vrei rezultate pozitive, trebuie să depui și efortul necesar pentru a le obține. Însă dacă cumva te pricopsești cu o notă proastă, nu te îngrijora. Nu este sfârșitul lumii și este total normal să se întâmple asta, pentru că contrat ideilor preconcepute ale părinților tăi, nu trebuie să iei note la toate materiile ca să fii un elev bun. Toate problemele au și o rezolvare, însă numai tu îți poți rezolva problemele. Este important să știi ce vrei de la tine și să muncești pentru a-ți atinge țelul.
  • Nu uita că nu ești singur. Prietenii și profesorii tăi vor fi mai mult decât bucuroși să te ajute dacă nu ai înțeles, să îți explice unde ești nesigur. Tot ce trebuie să faci e să întrebi! 
 If you don’t walk today, you’ll have to run tomorrow. 
  • Internetul este grozav pentru că găsești absolut tot ce-ți dorești pe el, inclusiv aplicații care te pot ajuta atunci când înveți:
  1. Evernote este pur și simplu grozav atunci când îți dorești să citești lecții sau să găsești informații prin documente, în mod special atunci când ești în autobuz sau timpul nu-ți permite să printezi foi peste foi. Este ușor de folosit, atât pe calculator cât și pe telefon, însă să se păstreze copii ale notițelor din evernote și în altă parte, pentru că dacă sunt șterse din aplicație, sunt dispărute pentru totdeauna. 
  2. Câteva hack-uri pentru Microsoft Office, pentru că cu toții am avut probleme cu această aplicație, fie că vrem să recunoaștem sau nu.
  3. Dacă limba engleză îți este compatrioată și trebuie să scrii un eseu (sau orice), există acest site pentru english language & usage, orice întrebare gramaticală sau cu vedere la vocabular și orice altceva probabil că va fi răspunsă aici. 
  4. Caffeine previne ca ecranul să se stingă. Super folositor dacă transcrii o lecție mai lungă sau scrii un eseu pentru care mereu trebuie să te întorci după informație. 
  5. Flux, în caz că nu poți adormi după o sesiune lungă de învățat. Schimbă culoarea albăstruie a ecranului laptopului tău în roșu, deoarece oamenii de știință au descoperit că albastrul te ține treaz, în timp ce roșul nu. 
  6. Focusbar este vocea enervantă a mamei tale în format de aplicație. Îi poți seta nivelul de „enervare” și o bară va apărea în colț odată la câteva minute ca să-ți reamintească că ar trebui să faci orice altceva în afară de a te holba la mâncare delicioasă și locuri drăguțe pe tumblr. 
  7. Zotero îți permite să salvezi cam orice, de pe orice platformă, în orice format vrei tu și să îți accesezi informațiile salvate în timpuri de nevoie.
  8. Khanacademy este un site care îți permite să înveți, pe gratis, orice îți dorești. Au un motto foarte șmecher dacă le vizitați pagina ~ 
  • Există de asemenea o grămadă de diferite site-uri cu muzică sau sunete numai bune pentru studiu, sau metode de relaxare imediat ce ai terminat cu orice ține de școală:
  1. Pe 8tracks găsiți o grămadă de mixuri cu melodii numai bune pentru studiat
  2. Coffitivity simulează sunetul dintr-o cafenea!
  3. Rainymood îți bate cu ploaia în geam, indiferent de vreme.
  4. USS Enterprise te încântă cu sunetul blând al unui motor.
  5. Sunetul lemnului trosnit în foc, la Fireplace.
  6. În caz că vrei să te simți ca în mijlocul naturii, ai Nature.
  7. Valurile mării, la Oceanwave.
  8. Tren în mers.
  9. Iar myNoise îți permite să pui ce sunet îți dorești tu.
  10. 4 ore de muzică clasică
  11. Calm perfect pentru a te calma și relaxa
  12. Poziții yoga pentru a te ușura de stres

Pentru alte locuri în care să descoperi și mai multe informații în ale învățatului (deși în engleză):
  1. Tehnici pentru învățat și studiat
  2. Time management
  3. Help on reading and research
  4. Googling tips
  5. Online resources for college students (but might as well work for anyone because why believe in categories)
  6. Study skills
  7. More apps!!
Tot ce am scris aici este un amestec din toate postările despre studiu și despre aplicații folositoare pe care le-am salvat de-a lungul timpului, împreunate cu propriile mele păreri (care de asemenea au fost adânc înrădăcinate în mine de o fată extrem de pasionată pentru studiu). Nu am avut prea mult timp să trec printre ultimele link-uri pe care vi le-am pus la dispoziție (poate că altfel ar fi fost mai multe aplicații pe care să vi le recomand), însă cert este că nu mă îndoiesc că sunt folositoare, dacă hotărâți să vă treceți privirea peste ele. 

Pe scurt, nu toți vor simți pasiunea și iubirea pentru studiu, însă sper ca atunci când vei alege să înveți mai departe (la facultate/universitate), vei învăța ceva ce îți place! Este un lux pe care nu mulți îl au, dar care îți ușurează munca mult, mult mai mult. Învățatul nu ar trebui să-ți ia tot timpul, dar nici să fie un colț întunecat al existenței tale. Știu că postarea asta lungă probabil că deja ți-a tăiat tot elanul, dar tot efortul despre care am pălăvrăgit eu aici nu cere mai mult decât ce poți (și ce vrei să faci) tu în fiecare zi. Important este să încerci! Pentru simplul fapt că nu renunți pur și simplu, ești deja printre cei buni.

Chestia asta s-a lungit mult mai mult decât credeam vreodată să o facă, îmi pare rău și mulțumesc celor ce au ajuns până la acest final paragraf. Postarea a fost inspirată de Oana, și nu este sub nici o formă vreo încercare de a mă da mare sau orice altceva, încerc doar să împart și lucrurile pozitive în legătură cu școala și toate sfaturile și lucrurile care m-au convins că, în cele din urmă, se merită să te chinui să studiezi, pentru că de fapt nu mai e chin dacă îți place ceea ce faci. Mă simt dintr-odată cu 5 ani mai bătrână decât când m-am apucat de acest post, dar acum la sfârșit pot să spun că sunt doar... mândră de mine și de răbdarea de a culege și aduna atâta informație într-un singur post (care o să mă bucure dacă se dovedește a fi folositor și pentru alții, dar care cel mai mult stă ca motivație pentru mine și anul care urmează).

5 comentarii:

  1. Foarte util acest articol.Felicitări.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ți-am dăruit o leapșă, Sara. Sper să-ți placă. :)
    http://padeniye.blogspot.com/2014/09/9-leapsa-back-to-school-2014-2015.html

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte util articolul. Pentru mine e utila mai ales partea cu linkurile, de multe nu stiam si se poate sa ma ajute.
    Mi-am format deja un stil de invatat de care nu ma pot lasa, desi nu e cel mai grozav. Pur si simplu iau lectia si o mai citesc o data-de doua ori cu voce tare, eventual desenez ce ni s-a mai dat pe la biologie sau fac o schema a lectiei pe o foaie. Sunt un fel de combinatie a celor 3 tipuri, nu ma pot incadra perfect in niciunul, fac cate putin din fiecare :))
    Tin sa-ti multumesc in mod deosebit pentru aplicatiile care impiedica pierderea timpului, simt ca le voi folosi din plin anul asta :3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur! Asta am și vrut să fac, să adun multe informații folositoare și care ajută într-un singur post.
      E bine măcar că ți-ai găsit metoda de învățare perfectă. Eu sunt visual learner, dar în același timp mă și plictisesc foarte repede dacă citesc lecțiile când nu am chef. Dar încet-încet, îmi formez motivația să fie de partea mea.
      Haha, cu cea mai mare plăcere! ;3

      Ștergere