12.07.2014

Pacific Rim



Pacifim Rim este genul de poveste inspirațională pe care încearcă să ți-o spună câte un film în fiecare an. Este și genul de poveste pe care fie o iubești, fie o urăști. Genul de poveste în spatele căreia vezi ceva, sau care te lasă rece. Eu de data asta voi fi de partea optimiștilor, deci voi încerca să vă prezint de fapt cât de mult înseamnă Pacific Rim pentru mine.

Filmul, după care s-a scris și o carte datorită succesului de care a avut parte, spune povestea întregii lumi, care trebuie să înfrunte teroarea kaijuu, monștri ce apar din fundul oceanului, și a căror scop este distrugerea omenirii. Însă ființe încăpățânate, oamenii găsesc o măsură de contraatacare: pilotarea unor roboți uriași, jaeger, ce ar putea face față monștrilor.

The Rangers are heroes. But like all heroes, they’re bound to find that time has passed them by. 

Acțiunea în sine este aceeași: încercarea oamenilor de a supraviețui. Dar aici nu este atât vorba despre acțiune în sine, ci despre personajele care o duc mai departe, despre modul în care povestea este spusă. 
Pentru a supraviețui, sunt strânse persoane din întreaga lume, și care duc pe umeri povara întregii lumi. Se trece peste orice problemă personală, se renunță la mândrie, doar pentru a duce la capăt o misiune, doar pentru a accepta un ordin care este menit să salveze. Japonezi, ruși, chinezi, americani, germani- toți strânși la Hong Kong, aducând lauri ultimilor jaegeri care se vor mai construi vreodată. Programul e mort. Dar dușmanii nu.

Dar se încearcă. Și până aici ajunge lumea. De aici începe mândria unui pilot, dorința unui novice de a trăi în mijlocul luptei, încercările oamenilor de știință de a mai afla încă un lucru, respectul tăcut pentru cel mai puternic. Și tot aici se creează legături între oameni, legături care poate ar fi fost imposibile pe timp de pace. Cunoașterea unui caracter prin remarci usturătoare și ajungerea la un punct comun prin nenumărate certuri. Oameni cu familii în spate, sau oameni cu familiile luptând alături de ei. Oameni fără familie, și oameni care au găsit în alții familie. Prietenii în ciuda impedimentelor și cel mai important, putere ce niciodată nu este atinsă de unul singur.

Creatorul filmului a spus că vrea să le arate fetelor că nu toate poveștile sunt neapărat povești de iubire, iar băieților că nu toți eroii sunt soldați. Și eu cred că a reușit din plin să facă asta, prin varietatea uriașă de personaje pe care le-a întrunit. 

Un bărbat care trebuie să-și înfrunte trecutul dureros pentru oricine, dar mai puțin pentru el. O fată care a luptat pentru a-și răzbuna familia, și puterea ei care atinge cunoștințele unui veteran. Oameni de știință obsedați, care ajung să-și regrete obsesia prin înfruntarea directă cu dorințe ce le credeau de neîndeplinit. 

Inspiration struck when inspiration struck, and sometimes it required you to get a load of junk and see what you could build.

Este o poveste despre înfruntarea propriilor demoni, în timp ce-ți stau în față și-ți cotrobăiesc prin minte și urmele pe care fiecare luptă o lasă, unele mai vizibile ca altele. Este o poveste despre iubire, dar despre iubirea dintre învățat și învățăcel, prieten și prieten, tată și fiu. Toate spuse prin aliajul de metal al roboților, prin colții ascuțiți și sângele albastru al unui kaiju.

It was part of Ranger folklore that sometimes when you dreamed about your Jaeger, the Jaeger felt your dream and moved with you. Raleigh believed it.

Cred că plăcerea acestui film constă în cât de mult apuci să te atașezi de personaje. Eu sunt și genul care trăiește un film, așa că nu mi-a fost prea greu să ajung să iubesc fiecare personaj în parte. Mai ales pentru că sunt umani, toți. Fac greșeli și regretă atât de multe lucruri, se luptă doar ca să cadă și să se ridice iar. 
Recomand să se vadă în primul rând filmul, cartea nu este pe-atât de bine descrisă. Dacă vă placă, abia pe urmă puteți citi și cartea, pentru că e plină de detalii noi despre personaje, de documente oficiale și alte lucruri care-ți prezintă și lumea reală, din afara ariei piloților. Dar da, uitați-vă întâi la film, cartea e greu de înțeles din modul în care e scrisă fără ceva imagini vizuale deja. Și știți că eu sunt pentru carte înainte de film mai întotdeauna! Aș putea să vorbesc de mult mai multe semne subtile din acest film, despre importanța piloților și a roboților și a constructorilor și a fiecărui personaj, însă asta ar însemna un post mult prea lung, cu mult prea multe spoilere. 


Tu ai răspunsul pregătit?


În caz că persoane sunt interesate în câteva discuții foarte interesante despre lumea Pacific Rim, și a văzut filmul, mergeți aici și aici

6 comentarii:

  1. Foarte frumoasă recenzia, și foarte bine spus! Filmul ăsta e unul din preferatele mele, e unul din puținele filme cu subiectul ăsta care m-a impresionat într-adevăr, pentru că nu e doar despre lupta dintre omenire și acei monștri, ci despre mult mai multe. Mie personal cel mai mult mi-a plăcut acel doctor Newton, mi s-a părut foarte simpatic și i-am admirat hotărârea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc! Și mie mi-a plăcut foarte mult, și deși nu am multe filme preferate, majoritatea se încadrează în această categorie (sf- eg: Avatar, Alien vs Predator)
      Ah, în carte are o parte (aproximativ două pagini) în care se vorbește despre trecutul lui și a fost tare adorabil! Personajul meu preferat a fost Mako, este atât de puternică șwș

      Ștergere
  2. "Pacific Rim" este și va fi unul dintre filmele mele preferate când vine vorba de categoria Science Fiction. Mi-a plăcut la nebunie, deoarece a avut o altfel de abordare a subiectului monștri și veșnicul război dintre omenire și creaturile neomenești. Pe lângă toate aceste lucruri, am admirat foarte mult faptul că a avut părți emoționante, care te lăsau efectiv fără grai.

    Eu, sinceră să fiu, doar de curând am auzit că a fost făcut după o carte. Iar faptul că l-am văzut înainte să o citesc, acum chiar îmi doresc să o fac. A apărut cartea și la noi? Oricum, foarte frumoasă recenzia! Felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie mi-a plăcut mult, nu știu dacă se încadrează încă în preferate, dar este clar foarte aproape de inima mea. Apropo!! Se va pace o parte a doua care va apărea în 2017, și o serie animată!
      Eu am plâns douăzeci de minute după ce s-a terminat, nu mă mai puteam opri. M-a făcut să mi se pară simpatice toate personajele, iar ăsta este un lucru destul de greu de făcut pentru mine.

      De fapt, cartea a fost scrisă după ce a apărut filmul, este the official novelization. Din câte știu eu, cartea nu este tradusă în română (și din câte cred, slabe șanse să fie tradusă). Eu am citit-o în engleză, în format pdf (și de-aia mi-a și luat aproape juma de an să o termin).
      Mulțumesc!

      Ștergere
  3. Nu prea m-am dat în vânt niciodată după filmele SF, însă nu pot spune că nu-mi plac deloc. Povestea pare interesantă, poate dintre puținele pe care le-aș urmări. Frumoasă recenzie. Mulțumesc de recomandare!

    o zi bună,
    bobiță

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ah, sper să-ți placă dacă o să ajungi să te uiți la el!

      Mulțumesc, o zi bună și ție!

      Ștergere