06.04.2014

The Night Circus de Erin Morgenstern




Nici nu știu exact cum să încep, dar voi încerca să-mi aranjez ideile. De carte am dat prima dată în Auchan, și mi s-a părut interesantă coperta (era cea a ediției în română, cu mâna care ține un circ și care mie nu-mi place la fel de mult ca aceasta a ediției în engleză pe care o și am), așa că am citit spatele, unde erau câteva păreri de la cine știe ce publicații străine faimoase. Ce mi-a atras atenția a fost „Dacă vrei să citești o singură carte anul ăsta, Circul Nopții să fie”, frază care m-a făcut curioasă (pentru că da, atât de ușor influențabilă sunt). Am început să o citesc în magazin, am citit 2 pagini, am știut că o vreau. Nu am putut-o avea pe moment, așa că am citit 30 de pagini în magazin. Dar cartea în sine, ideea m-a bântuit, și două zile mai târziu, dădeam comandă pe net să mi-o primesc în engleză. Pentru că am vrut să o citesc în limba mamă, să mă sucească atât de tare cartea, în limba ei.

Circul apare pe neașteptate, și este deschis doar noaptea... Dacă m-ar pune cineva să-i spun despre ce e cartea, aș răspunde simplu „magie”. Nu cred că s-ar putea găsi cuvinte îndeajuns de potrivite să exprime cât de multe lucruri se întâmplă de fapt în cartea asta și cum funcționează întregul plot. Așa că va trebui să o las învăluită în mister, și să zic doar că este o carte magică, despre magie.

Cartea este superbă, minunată, perfectă. Toate adjectivele de acest gen pălesc în comparație cu ce este de fapt Circul nopții. Este mult, mult prea multe. Este mirosul dulce de vată de zahăr, caramel, este entuziasmul primei vizite la circ, este frumusețea imaginației, este importanța învățăturilor, este prietenie și dragoste și mult, mult mai multe lucruri.

Începând cu coperta, continuând cu paginile înstelate care delimitează părțile cărții, încheind cu modul în care literele ies în relief pe copertă, la fel ca și siluetele personajelor, cartea în sine, ca și obiect, ajută la formarea poveștii. Autoarea spune că orice scrie este un basm în felul lui, și nu știu dacă am mai fost așa de fermecată de un „basm” vreodată.

Este o carte încântătoare. Te atrage de la prima frază, și te ține datorită ideii și personajelor, dar și a stilului de scris. Perspectivele narative se schimbă la fiecare capitol, și deși inițial pare că nu are nici un sens, totul este legat și au un punct comun: circul (și poate și visele). Stilul de scris m-a cucerit, adorabil și dulce, punând accent pe detalii, pare că spune povestea prin prisma detaliilor, decât punând accent prea mult pe povestea în sine, dar în același timp drumul personajelor merge tot înainte. Mi-a plăcut foarte mult, poate și pentru că face totul să pară mai viu și mai magic.

Personajele sunt toate extrem de interesante, cu personalități bine individualizate, și deși ți-ai dori în unele cazuri, pur și simplu nu poți urî personajele care-și întind inima în fața ta. Sunt oameni, chiar dacă cuprinși de farmecul circului, toți sunt umani și suferă și se bucură și nu poți decât să faci și tu același lucru odată cu ei. Mi-am dorit să am talent la desen, ca să pot imortaliza toate momentele interesante care mi-au plăcut din carte, dar tot ce am putut face a fost să le însemn, trăind cu amintirea lor în minte și în suflet.

Nu cred că am mai întâlnit de mult o carte care să-mi atingă sufletul în acest fel și să mă facă să cred în realitatea celor transpuse pe hârtie. Cât am citit Circul nopții, am simțit că magia e reală, că îmi doresc să vizitez și eu acest circ ideal și îmi doresc să simt și eu un pic din miracolele pe care le are de oferit. Le cirque des reves, Circul viselor, transformă majoritatea vizitatorilor care trăiesc cu inima tânjind după circ chiar și după ce pleacă, în reveurs, visătorii ce caută circul și se găsesc unii pe alții după eșarfa roșie și costumele negre pe care le poartă (probabil nu voi scăpa de acest gen de îmbrăcăminte o vreme).

M-a marcat. Nu neapărat în sensul că m-a sucit, pentru că am tot fost așa în ultima vreme, însă m-a făcut fericită, liniștită, entuziasmată și cu o nostalgie apăsătoare în capul pieptului. E prima care de foarte mult timp în care mi-aș fi dorit să trăiesc, mi-aș fi dorit să fiu acolo, să trăiesc toate acele lucruri, să simt tot ce simt și acele personaje. M-a lăsat goală pe dinăuntru, de parcă a dispărut circul din orașul meu, și nu-l voi mai revedea niciodată.

Nici nu o să am vreodată cuvinte să spun cât de mult îmi place și o recomand oricui!!! Chiar vă rog, citiți-o, sunt sigură că vă va fermeca, iar scorul meu este, fără pic de îndoială, următorul:

5/5



People see what they wish to see. And in most cases, what they are told to see.

He does hesitate, just for a moment, but he knows he will hate himself later if he doesn't at least try, no matter what might happen after.

"Follow your dreams, Bailey. Be they Harvard or something else entirely. No matter what that father of yours says, or how loudly he might say it. He forgets that he was someone's dreams once, himself."

He reads histories and mythologies and fairy tales, wondering why it seems that only girls are ever swept away from their mundane lives on farms by knights or princes or wolves. It strikes him as unfair to not have the same fanciful opportunity himself. And he is not in the position to do any rescuing of his own.

It almost contradicts itself. It's as if there is love and loss at the same time, together in a kind of beautiful pain.

Secrets have power. And that power diminishes when they are shared, so they are best kept and kept well. Sharing secrets, real secrets, important ones, with even one other person, will change them. Magic is secret and secrets are magic, after all.

I do not mourn the loss of my sister because she will always be with me, in my heart. I do not see as well without her. I do not hear as well without her. I do not feel as well without her. I would be better without a hand of a leg than without my sister. Then at least she would be here to mock my appearance and claim to be the pretty one for a change. We have all lost her, but I have lost a part of myself as well.

"Do you remember all your audiences?"
"Not all of them. But I remember the people who look at me the way you do."
"What way might that be?"
"As though they cannot decide if they are afraid of me or they want to kiss me."
"I am not afraid of you."

They stand entwined but not touching, their heads tilted toward each other. Lips frozen in the moment before (or after) the kiss.

"It is destroying me that I cannot ask you to dance."
"Then you are far too easy destructible."

"Am I close enough for your illusion?"
"If I say no, will you come closer?"

Staying here won't make me happy. It will make you happy because you are insipid and boring, and an insipid, boring life is enough for you. It's not enough for me. It will never be enough for me. So I'm leaving.

I am tired of trying to hold things together that cannot be held. I am tired of denying myself what I want for fear of breaking things I cannot fix. They will break no matter what we do.

You cannot stop things. You can only be prepared for them to happen.

"You ask a lot of questions."
"You don't answer very many of them."

They think it simple to pit any two people against each other. It is never simple. The other person becomes how you define your life, how you define yourself. They become as necessary as breathing. Then they expect the victor to continue on without that. It would be like pullin twins apart and expecting them to be the same. They would be whole but not complete. 

The breaking is the easy part. The pulling back together is the problem.

For a moment, he looks so young that she can see the boy he was, years before she met him, when they were already connected but still so far apart.

You're in the right place at the right time, and you care enough to do what needs to be done. Sometimes that's enough.

Before you leave, the fortune-teller remind you that the future is never set in stone.

Magic. This is not magic. This is the way the world is, only very few people take the time to stop and note it. Look around you. Not a one of them even has an inkling of the things that are possible in this world, and what's worse is that none of them would listen if you attempted to enlighten them.

"Nothing but a dreamer, longing for something he does not even understand."
"I don't think there's anything wrong with being a dreamer."
"There is not. But dreams have ways of turning into nightmares."

Multe citate, ca să-mi pot exprima dragostea îndeajuns pentru cartea aceasta, care a ajuns una din preferatele mele. 



10 comentarii:

  1. Eram cât p-aci s-o cumpăr azi, însă am "trădat" această carte în favoarea cărții Marele Gatsby. Trebuie s-o cumpăr imediat ce fac rost din nou de bani :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi se pare destul de exagerat prețul cărții în librării, ediția în română. Le scot hardcover, doar ca să strângă 50 lei pe un exemplar. A mea e paperback în engleză, am luat-o de pe okian, și prețul mi s-a părut mult mai acceptabil, 32 de lei.
      Însă cititul este un hobby scump.

      Ștergere
  2. Și eu iubesc cartea asta, e printre preferatele mele. M-a fermecat tot timpul cât o citeam și mi-a părut tare rău când am terminat-o. De mult timp nu am mai dat peste o astfel de carte. Și eu am scos muult citate din ea.
    Și eu am avut tot varianta în engleză, paperback, pe care am dat 35 de lei. Cea în română mi se pare mult prea scumpă, și e păcat, pentru că exact din cauza asta am tot evitat să o iau din librărie, cu toate că mereu mă uitam la ea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu am avut același sentiment! Cum am zis, nu m-a mai făcut o carte, de la „Eragon” încoace, și au trecut mai bine de 5 ani, care să mă facă să cred cu atâta ardoare în ce se întâmplă și să sper că e într-un fel real.
      Într-adevăr, deși nu înțeleg de ce e așa scumpă. Până acum credeam că cele în engleză sunt scumpe, dar acum văd că de fapt cele în română sunt și mai și :))

      Ștergere
  3. Dacă ți-a plăcut atât de mult trebuie să o citesc și eu. :D
    Am văzut că pe Libris e 30 de lei și transport gratuit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe site e mai ieftină, se mai aplică și reduceri, în librărie atâta e prețul, 50 de lei, știu că sufeream de fiecare dată când o vedeam, haha.
      Aștept nerăbdătoare să văd ce părere o să ai despre carte! :)

      Ștergere
  4. Agh cartea asta e ca și un colț din sufletul meu strâns într-o două coperte. Mi-ai făcut așa o poftă să o răsfoiesc și pot spune că o fac cu același drag!
    Era un citat pe care nu-l uit niciodată: Cei ce nu cred în magie nu o vor găsi niciodată.
    Cartea aceasta e plină de magie și nu m-aș mira să o văd într-o zi ”zburând” prin casă împreună cu seria Harry Potter!
    Frumoasă recenzia! Mă bucur că ai transmis ceea ce te-a făcut să simți această carte; am tot observat cum bloggerii din ziua de azi uită să facă asta și se rezumă la recenzia de tip critică și atât.
    :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe mine m-a făcut să cred în magie, să cred că undeva, Circul viselor își continuă pelerinajul, fermecându-i pe cei care pur și simplu cred.
      Mulțumesc! Cred că omul este cel mai sincer când vorbește din inimă, iar eu îmi exprim părerea aici, nu o să pot fi niciodată obiectivă față de o carte pe care am citit-o, fie că-mi place, fie că-mi displace. Mă atașez repede de povești și mă las prinsă de orice carte, așa că rar se întâmplă să nu spun ce m-a făcut să simt o carte. Mi s-a spus că eu par vie când vorbesc pasionant despre ceva (pozitiv sau negativ), așa că încerc să transmit puțin din sentimentele pe care le am și când vorbesc despre ea, în scris, pe blog.

      Ștergere
  5. Am citit pe sărite recenzia ta, pentru că nu vreau să aflu prea multe despre carte. Îmi doresc să o citesc din secunda în care i-am auzit titlul în franceză, Le cirque des reves. Păi, da, nici acum n-am reușit, dar îmi doresc foarte mult. Sper ca în curând să reușesc și eu să o citesc :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu de obicei mă feresc să pun spoilere sau să povestesc cartea, sunt mai mult părerile și sentimentele mele, deși recunosc că e mai bine să le experimentezi tu pe parcurs ce citești.
      Succes!

      Ștergere