07.03.2014

Orașul Oaselor de Cassandra Clare


Bun, înainte să încep cu postarea propriu-zisă, da, am pus o poză cu mâna mea pe lângă cartea despre care urmează să vorbesc. Am obiceiul de a face astfel de poze, și m-am gândit că sunt numai potrivite pentru ce am eu de gând să fac. Puteți vedea mărimea cărții în comparație cu o mână care zic eu că e pe la mărimea normală (?). Și da, penarul meu e un urs. Și da, trebuia să învăț la istorie în loc să fac poze. Scuzați.
Continuând, cartea în sine nu am cumpărat-o eu, ci am împrumutat-o de la un prieten în momentul în care am aflat că o are, deoarece auzisem atât de multe lucruri bune despre această carte; așa că m-am apucat de ea cu un entuziasm greu de închipuit. Cartea e destul de grea și mare, ediție hardback și cu un font mare și pagini groase, ocupă ceva volum, și totuși am cărat-o eroic la școală 2 săptămâni la rând, până ce în sfârșit am fost în stare să o termin.
Cartea ne spune povestea lui Clary, o adolescență de 15 ani, care ieșită în oraș, în clubul ei preferat, dă peste un grup de 3 arătoși ciudați și se decide să-i urmeze, pentru că de ce se duc într-un loc pe ușa căruia scrie clar „nu intrați” și astfel ajunge băgată într-o mare încurcătură, care ține de o lume magică în care vânători de umbre luptă împotriva demonilor și restul creaturilor magice sunt niște neica-nimeni.
Am obiceiul să las cărțile neterminate dacă nu mă atrag. Dar în momentul în care am zis că vreau să citesc, și vreau să citesc mult, am decis că mă voi lăsa de acest obicei. Plus că era o carte împrumutată și mă simt extrem de prost când returnez o carte necitită (mă simt de parcă am trădat persoana care mi-a împrumutat cartea). Dacă nu mi-aș fi promis mie însumi acest lucru, cartea ar fi fost returnată acum o săptămână jumate.
Cartea în sine nu este atât de proastă, narațiunea este ok, cam ca orice carte YA obișnuită, cu descrieri de genul „piatră strălucitoare” și „haine prăfuite”. Ok, trecem peste, am citit cărți și mai simplu scrise, și ajungem totuși la idee. Dacă sunteți fani ai genului fantasy YA, este timpul să vă pregătiți roșiile stricate și să vă exersați ținta pe mine. Aceeași idee de bază este reluată la nesfârșit: tipul misterios și sarcastic care e atât de minunat că nu ai cum să nu te îndrăgostești de el, tipa normală care cumva ajunge în lumea fantastică, dar săraca ea nu e nici frumoasă, nici talentată și dacă aș fi fost în locul tipului aș fi aruncat-o de mult pentru că-mi stă în drum și e nefolositoare, și prietenul cel mai bun al tipei, care normal că e îndrăgostit de ea, și care va suferi și aici se creează două variante, fie începe să nutrească o pasiune pentru o prietenă de-a tipului sau se pune de partea forțelor răului pentru că a fost atâât de rănit. Pfu, mă simt mai bine. Dacă nu mă credeți, încercați să analizați puțin. Sigur, plotul poate varia și lumile create sunt diferite, dar în mare asemănătoare.
Din toată cartea, mi-au plăcut 4 personaje, din care unul a murit înainte să realizez ce e cu el defapt. Restul sunt singurele persoane care aveau ceva creier și ceva uman la ei, sau mă rog, ceva interesant și ce-i făcea suportabili (Luke -prietenul cel mai bun al mamei și un tip protectiv și adorabil și Simon- prietenul cel mai bun a lui Clary, un adorabil drăgălaș care mi-a câștigat simpatia după ce a lăsat-o-n pace pe Clary și Alec- un tip care nu o suporta pe Clary și care a pierdut puncte pe final).
Personajele principale sunt plictisitoare și antipatice, fără nici un pic de creștere. Sunt plate ca pieptul lui Clary, așa cum i-a introdus în carte, așa sunt până la sfârșit. Clary este o enervantă egoistă care se crede cea mai importantă persoană și vai doamne, doar ea are probleme și toți trebuie să-i sară în ajutor (și cumva, la sfârșit tot o plac toți!). Jace e cât de cât ok, un tip cu daddy-issues și care ar putea face o nouă legendă asemănătoare cu a lui Narcis și care suferă în tăcere, dar totuși nelăsând pe nimeni să îl ajute.
A fost o carte seacă care m-a enervat. Rău. Începutul cel puțin a fost extrem de plictisitor, și dacă formatul nu era atât de primitor, probabil că mai dura ceva până să o termin. Interesant a fost după ce a început să introducă niște personaje mi-a plăcut, însă la un moment dat te pierzi printre orice s-ar întâmpla acolo, ceea ce o problemă de-a autoarei. Am urlat de câteva ori la idioțenia personajului principal, am urlat iar tot din vina ei, mi s-a părut interesant într-un final înainte cu vreo 5 pagini să se termine, după care am fost dezamăgită de sfârșit.
Închei prin a spune că mă bucur că nu am dat bani pe această carte; ar fi ajuns ca restul cărților YA pe care le-am cumpărat și care m-au lăsat rece: în mâna prietenilor entuziasmați de acest gen.


„-Am ajuns la concluzia că ai dreptate.
-Am avut. De obicei, am.”

„-O să doară?
-Toată cunoașterea doare.”

„-Nu-i amuzant.
-De aceea nici nu râde nimeni.”

Și scorul final pentru cartea domnișoarei Clare este mai jos, cu adăugarea că nu voi citi și restul volumelor.

1/5





4 comentarii:

  1. Nu am citit nici eu cartea, dar sunt tentată! Recenzia ta chiar m-a intrigat, printre atât de multe păreri pozitive găsesc și una negativă. Oare a mea cum o să fie? ;))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă ajungi să o citești, eu sunt foarte curioasă să văd ce părere ai și o să-ți citesc recenzia cu mare drag!

      Ștergere
  2. De obicei când citesc o recenzie negativă printre o grămadă de recenzii pozitive o "ascult" pe cea negativă din simplul motiv că unii scriu recenzii numai după ce se uită la altele sau încep să citească o carte doar fiindcă AU AUZIT că e bună. Și chiar dacă nu o consideră așa.. spun asta doar ca să fie în trend cu lumea. Mulțumesc, recenzia ta m-a convins. Drăguț blog :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu îmi place să îmi „cenzurez” gândirea doar pentru că nu este la fel ca a celorlalți. Aveam așteptări uriașe de la cartea asta, poate din cauza asta a și decăzut atât în ochii mei în momentul în care nu a întâlnit acele așteptări.
      Eu sunt de părere că nici o carte citită nu e „degeaba”, dar mă bucur că te-a convins recenzia mea, măcar nu riști să pierzi timpul pe ceva care nu e atât de bun precum spune toată lumea.
      Mulțumesc :) Mai am puțin de lucrat la aspect, dar apreciez cuvintele drăguțe!

      Ștergere